Ungdomsskolestart

I dag begynner de to eldste jentene våre på ungdomsskolen. Plutselig var de blitt tenåringer! Det er med blandede følelser. Først og fremst er jeg så utrolig stolt av dem. Stolt på grunn av de fantastiske halvvoksne (de mener helvoksne) menneskene de har blitt – snille, godhjertede og omsorgsfulle, med mål for fremtiden. Men for meg kommer de alltid til å være de to små lyshårede englene som kjempet for livet da de ble født. De kommer alltid til å være de to små uskyldige jentene som de store barna i barnehagen alltid ville løfte, bære og dulle med. De kommer alltid til å være de som krøp opp i senga vår hver natt og lå på kryss og tvers slik at visse andre ikke fikk sove. De kommer alltid til å være de som sa at “Det gjør jo ingenting om vi blir seine mamma, for det skjer jo ingenting om vi blir seine. Så ikke stress.” De kommer alltid til å være de som stod oppå kjøkkenbenken og lette inni skapet etter noe godt. De kommer alltid til å være de som brukte en hel sprayflaske Jif og vasket hele badet da jeg trodde de lekte på rommet sitt. De kommer alltid til å være de som to år gamle kastet mobilen min i toalettet og lo. Jeg kunne fortsatt i det uendelige med minner og føler meg så takknemlig og heldig for det.

Det vil alltid være ting jeg ville gjort annerledes. Det vil alltid være anger på ting en har gjort eller ikke gjort. Men jeg har iallfall gjort så godt jeg kunne i den situasjonen jeg har vært i – og det tror jeg de vet. Uansett om jeg har vært travel, stresset og fraværende i perioder så tror jeg de vet at de alltid har hatt en plass i hjertet mitt som de alltid kommer til å ha uansett hva som måtte skje.

Min jobb som mor er i tillegg til alle gleder også å bekymre meg. Nå bekymrer jeg meg så alt for mye for den tiden de går i møte. Jeg skulle ønske jeg kunne bli med dem første dag på ungdomsskolen slik jeg var der første skoledag da de tydelig var usikre og redde for den store nye verden de skulle trø inn i. Men det er lenge siden sist jeg fikk følge dem på noe, og nå er tiden inne også for meg å gi litt mer slipp og stole på at de har fått med seg nok fornuft, mot, omsorg og kjærlighet til å trø inn i den enda større verden de skal inn i nå. Jeg vil likefullt være her – alltid.

IMG_6526

Ønsker dere så masse lykke til!

~ anette ~

4 thoughts on “Ungdomsskolestart

  1. hl says:

    Det er en sårbar alder, men det kan også bli en veldig morsom tid for dem. Og det er i den alderen foreldrene ikke er så kule og du kan høre mye stygge ord du ikke visste dem kunne. Men egentlig er de veldig glad i foreldrene sine, tipper jeg.

    Liked by 1 person

Leave a Reply

