Glutenfri vegetarpizza med pepperoni

img_6328.jpg

Jeg er fullt klar over at overskriften ikke gir mye mening, men dere skal få en forklaring:

Jeg elsker vegetarretter, og spesielt vegetarpizzaer. Det er jo så enkelt – og godt! Dessverre er jeg alene om å elske vegetarmat her i huset. Ofte må jeg til med noen få justeringer for at resten av flokken skal smile fornøyd når middagen kommer på bordet, spesielt om det er helg…

Idag når jeg stod på kjøkkenet og lagde en av mine vegetarpizzaer, kom hun ene tvillingjenta og spurte hva vi skulle ha til middag. Da hun hørte ordet ‘vegetar’ satt sammen med ordet ‘pizza’ så jeg med en gang at dette ikke falt i god jord hos henne. Hun var rask med å spre ordet om dagens middagsmeny blant husets beboere, og etter kort tid ble det et lite opprør på kjøkkenet. De syns rett og slett jeg hadde gått over streken når jeg tenkte diske opp med en vegetarrett på en fredag. Slik ble det til at vi inngikk et kompromiss; jeg fant en pakke pepperoni i kjøleskapet og slengte noen av dem på toppen. Så ble alle delvis fornøyde frem til pizzaen kom på bordet; da var alle totalt fornøyde, for den var kjempedigg – og her er oppskriften:

Glutenfri pizzabunn:

  • 1 pose TORO glutenfritt havrebrød
  • 1 pakke tørrgjær
  • 1 ss fiberhusk
  • 1 ts salt
  • 1 ss provence krydder
  • 4 dl lunkent vann
  • 2 ss matolje (jeg brukte rapsolje)

Bland sammen alt det tørre og ha så i lunkent vann og matolje. Elt deigen godt sammen. Bruk gjerne en kjøkkenmaskin og la den elte i 10 minutter. Jeg brukte idag bare hendene (da er det lurt å ha litt olje på hendene for at deigen ikke skal klisse så). Trykk eller kjevle deigen ut på et bakepapir (ha olje på kjevla dersom deigen klistrer seg til den). Hev i 10 minutter.

Pizzasaus:

  • 5 store gulrøtter
  • 1 rød paprika
  • 1 løk
  • 2 fedd hvitløk
  • 400 gram hakkede tomater
  • 2 ss oregano
  • 1 ts sukker
  • 0,5 ts pepper
  • 0,5 ts salt

Skrell og rasp gulrøttene. Finhakk paprika, løk og hvitløk. Stek løk og hvitløk med litt smør eller olje på stekepanne. Ha så i hakkede tomater, oregano, sukker, pepper og salt. La småkoke 5 minutter. Ha deretter i raspet gulrøtter og finhakket rød paprika. Bland godt. Ha detter over den ferdig hevede pizzabunnen.

Pizzafyll:

  • 1 rødløk
  • 1 gul paprika
  • 0,5 boks mais
  • Cherry tomater
  • Pepperoni
  • Raspet ost
  • Ruccola salat

Skjær opp rødløk og gul paprika i strimler. Skjær cherry-tomatene i skiver. Strø noen mais over pizzasausen. Ha deretter på raspet ost. Til slutt kan en fylle på så mye en ønsker av pepperoni, cherry tomater, rødløk og gul paprika. Det blir utrolig fargerikt og kjempegodt!

IMG_6327

Stek pizzaen midt i ovnen på 225 grader i 12-15 minutter. Server gjerne pizzaen med ruccola-salat, det blir ekstra fargerikt og ekstra digg!

IMG_6381

Nå må det sies at samtlige av husets beboere syntes at denne pizzaen var så god at vi fint kunne ha droppet pepperonien! Så vet du det dersom du vil ha en skikkelig veggie-middag 😉

Ønsker alle en fin fredag kveld!

~ anette ~

Leave a Reply

