Endelig snart hverdag?!

Ferie har vært deilig. Slippe å se på klokka og forholde seg til alle forpliktelser til en hver tid slik som vi ellers har det i livene våre. Det har i tillegg vært deilig å ha barna rundt seg, vært sammen med dem hele døgnet. Nå må det sies at jeg egentlig ikke har hatt ferie, jeg har jobbet noen nattevakter imens mannen har pappaperm med minstejenta. Men barna har hatt ferie, og det merkes selvfølgelig godt, heldigvis mest på positive måter.

IMG_5806

Men nå når straks hverdagen er her igjen så må jeg innrømme at det blir utrolig deilig det også. Siden jeg føler at jeg har all tid i verden når alle har fri, så blir det jammen lite effektive dager! Derfor blir det litt deilig å komme inn i de rutinene som en før ferien så gjerne ville komme seg bort ifra. De rutinene som gjør at en setter stor pris på ettermiddager, kvelder og helger en har fri. Rutinene hjelper meg til å være effektiv, jeg benytter muligheten når den dukker opp til å for eksempel få unna noe husarbeid. I ferien har jeg en tendens til bare å utsette alt da ingenting haster. Så fører det til at jeg kun gjør det som er mest morsomt, og sånn skal det vel på en måte være i ferien. Det er bare det at det til slutt blir så stress når ting MÅ gjøres…

IMG_5811

I ferien savner jeg også det å samles alle rundt middagsbordet og høre på hvordan dagen har vært for alle. Det å være så glad for å se de store tvillingjentene komme inn døra etter skolen hver dag. Det å være så ivrig etter å hente femåringen i barnehagen og glede seg til å se smilet og gleden hennes når hun oppdager at vi er der for å hente henne. Det å høre minsten våkne etter luren sin og kjenne at det kribler av glede etter å se henne stå i senga og nærmest juble når jeg lukker opp døra. I ferien går alt i ett og en har alltid noen rundt seg så en glemmer fort hvor magisk disse små øyeblikkene er. De blir nok erstattet av andre små magiske øyeblikk, men nå ser jeg frem til hverdags-øyeblikkene igjen. Er ikke det typisk? Vi mennesker er da noen artige skapninger…

IMG_5842.JPG

Ferietid er heller ikke alltid tiden der parforholdet blir prioritert når en har barn. I år, for vår del, har vi vært så opptatt med alle barna at vi har glemt litt bort hverandre. Mye har nok med at vårt minste barn kun er ni måneder. Dagen da vi skulle reise hjem fra vår lille ferietur så jeg på mannen min og kom ikke på sist gang vi ga hverandre en klem! Så midt i stresset med å få alt og alle ut fra hotellet måtte vi stoppe opp og ta oss tid til nettopp det – det ble en utrolig deilig klem!

Ikke hadde jeg noe bilde av mannen min og meg heller etter ferieturen vår, men steiner derimot….:

IMG_5802.JPG

En siste ting jeg savner litt med hverdagen, men som jeg skammer meg litt over å tenke, er muligheten for alene-tid. Men er det egentlig noe å skamme seg over? Ferietid er familie-tid når en har barn, og jeg digger det. Men når først vi må tilbake til hverdagen så kjenner jeg litt lengsel etter å skru av hjernen litt når alle barn er ute av huset på skole og i barnehage. Kjenne på stillhet, det er det jo aldri ellers. Stillheten er utrolig deilig! Iallfall så lenge en vet at om kort tid blir huset fylt opp av små og store barn som livlig fyller huset med lyder….

IMG_5832

Så jeg ønsker hverdagen hjertelig velkommen med alle de magiske, deilige og herlige hverdags-øyeblikkene! Håper du også har en komfortabel og overkommelig hverdag å se frem til nå når sommeren snart er over.

~ anette ~

6 thoughts on “Endelig snart hverdag?!

  1. hl says:

    Velkommen tilbake til hverdagen! Til uken kommer legen min tilbake også, etter fem uker ferie. Jeg lurer på hvordan det har vært, det å være borte så lenge sammenhengende, og hvordan det er å komme tilbake igjen. Jeg har ikke bare gode rapporter å vise til. Men det vet hun nok fra før av. Imens jeg venter, kan jeg si at det blir godt med faste samtaler mandag, onsdag og fredag igjen.

    Liked by 1 person

Leave a Reply

