Mango med lime & Ingefær-te med lavendelhonning

Jeg har halsbetennelse og føler meg så elendig. Eller, kanskje det bare er et virus som har påført meg sår hals, men vondt er det iallfall og formen er absolutt ikke på topp. Mannen min mener at jeg selvdiagnostiserer meg selv med halsbetennelse hver gang jeg er syk. Slik er det. Halsen er mitt såre punkt, det er der jeg som oftest blir rammet. Mange ganger har kroppene våre sårbare punkter eller områder, og disse kan variere fra person til person. Det er ofte der sykdommen setter seg dersom vi har nedsatt immunforsvar og blir angrepet av virus eller bakterier. Når jeg er syk liker jeg å tilføre kroppen min masse vitaminer og væske for å hjelpe den å lege seg selv:

Mango med lime:

Ofte spiser jeg mango som jeg kutter opp i biter. Deretter presser jeg over saften av en halv lime i tillegg til at jeg rasper litt limeskall og strør over, hvis jeg orker. Det er masse c-vitamin i disse to fruktene til sammen, så jeg liker å tenke at jeg gir immunforsvaret mitt en ekstra boost ved å spise dette. I tillegg føles den friske limen så deilig frisk i en munn som ellers bærer smaken av sykdom.

IMG_5304

Ingefær-te med lavendelhonning og lime:

I tillegg er det viktig å tilføre kroppen masse væske. Det er viktig for kroppen å opprettholde væskebalansen. Varme drikker er godt for en vond hals, i tillegg kan det hjelpe til å løse opp i en tett nese dersom du også har dette. Ingefær-te er å foretrekke for min del. Ingefær sies å ha god effekt mot både influensa og forkjølelse. Jeg lager ingefær-te ved at jeg koker vann sammen med noen skiver ingefær i fem minutter. Deretter heller jeg teen oppi en stor kopp og smaker til med lavendelhonning og lime. Så er det bare å nyte den lindrende drikken.

IMG_5305

Håper at jeg er den eneste som har klart å pådra meg halsbetennelse på denne tiden av året. Ønsker dere alle sammen en riktig fin sommerdag – om det er i sol eller regn!

~ anette ~

Leave a Reply

