Telefonsamtalen

Faren min døde for over seks år siden. Det var brått og uventet så vi fikk aldri følelsen av å få tatt skikkelig farvel eller ta innover oss hva som skjedde før det var for seint. Vi savner ham, hver dag.

Mest trist for meg er nok tanken på at han aldri fikk treffe mine to minste barn, Ane på fem år og Oda som nå er åtte måneder. Men vi har bilder av ham og prater om ham så Ane vet godt hvem “Bestefar” er. Noen ganger sier Ane at hun drømmer om ham også.

En dag var Ane på besøk hos moren min, Bestemor. Hun satt og lekte og pratet i en leketelefon. Bestemor spurte henne hvem hun pratet med. Hun fortalte at hun pratet med Bestefar. Så spurte Bestemor hva de pratet om. Så svarte Ane: “Han sier at han savner deg.” Bestemor ble jo så rørt, og syns det var så herlig at Ane tenkte på han som hun aldri har møtt. I ettertid har hun fortalt historien til meg mange ganger, selv om det ikke er lenge siden det skjedde.

Jeg syns historien er så fin, men også tankevekkende. Den viser så godt hvor mye barn får med seg, hvor mye de fanger opp og sanser fra oss voksne. Ting som får dem til å reflektere og finne logikk oppi alt det som er så ubegripelig og uvirkelig i livet for et lite barn. Barn er dyktige til å forenkle det som er vanskelig, på godt og vondt.

Hva som fikk vår femåring til å prate til bestemoren sin på denne måten får vi nok aldri klart svar på. Jeg har tenkt at hun antakelig ville trøste bestemoren sin. Men at mange små barn er eksperter på å fange opp samtaler hos oss voksne når vi tror de leker i sin egen verden, er jeg ikke i tvil om. Jeg er heller ikke i tvil om at de er dyktige til å lese kroppsspråket vårt.

IMG_2757

~ anette ~

 

3 thoughts on “Telefonsamtalen

  1. hl says:

    Dette er et vondt, godt, og viktig innlegg. Barn fanger opp. Og barn lærer oss viktige ting om livet. Min nevø sier at hunden min er vennen hans, for han får nuss. Han er bare tre.

    Like

Leave a Reply

