Pappaperm

Mannen min har pappaperm. Det er hans tid til å være hjemme med minstejenta som nå er ni måneder gammel. Jeg må innrømme at jeg så litt svart på at han skulle være hjemme hele sommeren. De tre andre barna har jo også fri fra skole og barnehage nå, og jeg tenkte det kunne bli litt for mye for ham. Min største bekymring var at det kom til å gå ut over husarbeidet. Jeg kan bli utrolig stresset dersom jeg ikke får mulighet til å holde huset litt ryddig og rent selv om det alltid føles noe kaotisk i huset vårt for tiden.

Jeg har nå innsett at jeg ikke kunne tatt mer feil. Det vil si; det at husarbeid ikke blir gjort hadde jeg helt rett i. Men jeg kunne ikke brydd meg mindre. Årsaken er at jeg ser mannen min bruke så mye tid og energi på barna, samtidig som han gir utrolig mye av seg selv til dem alle! Og han elsker det! Han fikser alt med minstejenta, har tålmodighet med femåringen, og i tillegg har han flere prosjekter på gang med tvillingene som han bruker enormt mye tid på mens minstejenta tar lurene sine på dagtid.

Jeg må nok innrømme at hans prioriteringer er de som jeg gjerne selv skulle ønske jeg klarte, og som er noe jeg selv streber etter. Men jeg er så opptatt av hvordan huset ser ut, om klesvasken blir tatt, om badet er gullende rent hver dag, om kjøleskapet inneholder nok mat og middager til dagene fremover, og ikke minst all planlegging… Så jeg er redd jeg ikke bruker samme tid og fokus på barna som han gjør nå.

Men. Jeg kan jo ikke bare la huset forfalle, kjøpe nye klær fordi vi ikke har rene igjen, spise take-away daglig og la badet bli inngrodd av mose. Det er flere ting som behøver sine prioriteringer, uansett hvor mye tid en ønsker sammen med barna. Men akkurat da er det jo så herlig å vite at jeg har en mann som er så dyktig, omsorgsfull, snill og ansvarsfull overfor barna. At om jeg er opptatt med husarbeid etter jobb, så er han der og gjør en mer enn dyktig jobb med dem i mellomtiden. De mangler selvfølgelig ingenting – og det er det viktigste! De har absolutt alt det de trenger, og i tillegg et lastebillass med pappa-kjærlighet oppå der igjen.

Jeg kommer virkelig til å savne når mannen skal tilbake i jobb, disse dagene er jo bare så utrolig deilige for oss alle!

IMG_20170626_211917

~ anette ~

2 thoughts on “Pappaperm

  1. annevene says:

    En fin beskrivelse av det å gi slipp, og å tilpasse seg. Og være fleksibel. En viktig del av yoga. Og så er det virkelig et nydelig (yoga)bilde av dere som du deler. Tusen takk for et fint innlegg, og god sommer til dere alle 🙂

    Liked by 1 person

Leave a Reply

