Strandidyll

En tur på stranda kan virkelig toppe en flott sommerdag. Lydene, lukta og sola som får kroppen til å sprudle som en poppeklar champagne. Den fine sanden mellom tærne, måten den masserer foten på når en går bortover stranda. Havet som kommer skyllende inn i avkjølende bølger. Smaken av salt på leppene. Den sexy beach-looken på håret. Det er ikke stille, men det er stille likevel fordi lydene er behagelige. Naturlige. Jeg ser meg selv sitte på et lite teppe på stranda, speidende utover imens barna leker i vannkanten. Boka ligger i fanget. En iskald boks Solo Super står klar til å åpnes.

IMG_4887

I går opplevde vi en slik strandidyll. Eller, det var kanskje ikke helt slik jeg hadde sett for meg. Hele familien hadde mulighet til å dra til stranda sammen. Vi kom frem nedlasset av ting som skulle forbedre vår opplevelse av strandturen. Da vi endelig fant en plass som ikke var like kjølig som resten av stranda, måtte tre av oss sammen få lagt ned teppet da det holdt på å blåse bort i den kraftige vinden.

Etter to minutter hadde minstejenta på åtte måneder stappet munnen full av sand mens vi andre var opptatt med å hjelpe til med smøring av solkrem hos de tre andre barna som skulle bade, selv om det motstred all fornuft. Så da de tre eldste fôr ned til vannkanten for å hakke tenner, fant vi ut at vi hadde glemt å ta med leker til minstejenta. Men hun fikk et spann og en spade å bite i. Etter kort tid ble hun lei og vi måtte begynne å stappe i henne diverse smoothies og kjeks for å aktivisere henne (nei, jeg er nok ikke årets mamma). Mannen min og jeg fant frem hver vår lunkne boks med Solo Super som etter kort tid ble fortykket med sand. Men sanden var iallfall noe fast føde i magen. For sjokoladen som ellers hadde fristet oss hadde, tross det vi syntes var det kalde været, smeltet i den svarte bagen.

IMG_4884

De tre andre koste seg ved vannkanten til femåringen ble for kald. Vi fikk kledd på henne og hun la seg til oppvarming under hånkleet i sola. Etter en stund ble minsten så sutret og trett at hun måtte få litt pupp. Godt tildekket av en tynn jakke og solhatt sovnet hun til slutt under der og jeg ble sittende i samme stilling til høyre gluteus maximus sovnet. Og når minsten sover så må hun ikke forstyrres, for det er så lite hun sover i løpet av dagen i følge mannen min. Akkurat da fant selvfølgelig tolvåringene ut at de hadde en avtale etter strandturen som var så viktig å komme seg hjem til ASAP. “Det er ingen andre enn dere som vil være her nå altså,” ble blant annet hørt fra høyre flanke der de lå i sola og fremdeles hakket tenner etter å ha dyppet seg i den kalde sjøen.

Kort tid etter kom en liten flokk med mennesker som logisk nok hadde funnet ut at det måtte være en vindstille og lun plass vi hadde funnet oss – vi som kunne nyte dagen på stranden en slik vindfull sommerdag i Norge. De svermet rundt oss og prøvde å finne seg en plass uten at det skulle virke altfor påtrengde på oss eller noen av de andre som lå rundt der. Hunder begynte å bjeffe og det var roping på besteforeldre. Så da var minstejenta vår raskt våken og vi kunne dra hjem til alles glede. Spesielt de som kunne overta den “idylliske” plassen vår på stranda.

IMG_4925

Det var kanskje ikke akkurat en slik dag jeg hadde sett for seg, men minnene er solfylte. Bildene som dukker opp i hodet er smilende barn som trosser en kald norsk sommer, og nyter det likevel. Bildene fra kamera viser vakre små øyeblikk.

Det eneste jeg ikke fant på bildene våre fra denne dagen, var den sexy beach-looken.

IMG_4654

~ anette ~

2 thoughts on “Strandidyll

  1. hl says:

    Dette var en opplevelse å lese! Jeg var nesten med på strandtur. Men jeg ville byttet solo super med pepsi max 🙂 Også ville jeg nok droppet solkremen, bare fordi jeg ikke liker krem på kroppen. Det var sånn fra før jeg fikk anoreksi, så det er nok ikke fettet bare. Jeg tror det dreier seg om følsomheten tilknyttet aspergervanskene mine. Men nå skal jeg ikke skrive en hel stil. Kanskje jeg kan lage et eget blogginnlegg om det.

    Liked by 1 person

Leave a Reply

