Rips

Vi har tre ripsbusker i hagen og endelig bugner de over av røde klaser med solmodne, hjemmedyrkede, kjemikaliefrie rips!

IMG_4119

Ripsbusker er utrolig lettstelte, de trives solrikt og i le for nordavind. Om våren gjødsler en buskene og klipper bort de eldste greinene på hver busk (greinene bør ikke bli mer enn 3-4 år gamle). En ser lett hvilke greiner som er de eldste og skal bort. Når en fjerner de eldste greinene vil en få en mer åpen og luftig busk som vil minske risikoen for sykdommer på ripsbusken.

Her i huset går vi og småspiser rips hele dagen de solfylte sommerdagene vi er mye ute i hagen. Det er bare å plukke med seg en klase og nyte! De største jentene er også glad i å plukke med seg en del bær inn og spise dem med masse vaniljesaus på. Det utgjevner litt den syrlige ripssmaken.

Selv om vi godter oss så mye med ripsen, har vi så altfor masse rips på disse tre buskene! Derfor har jeg startet å lage ripssaft av det vi ikke får spist- hjemmelaget ripssaft er jo bare helt nydelig (og har du i tillegg bringebær å ha oppi er det jo enda bedre)! Det aller beste med hjemmelaget saft er at den er helt fri for tilsetningsstoffer og en kan ta oppi så mye eller lite sukker som en vil!

Oppskriften jeg bruker ligger på frukt.no.

~ anette ~

 

Blogglisten hits

6 thoughts on “Rips

  1. hl says:

    Jeg vil heller si hjemmedyrkede enn hjemmelagde rips, men det er en detalj. Akkurat som hvert bær er en liten detalj som danner er klase, en håndfull, noen munnfuller. Jeg ser meg dere for meg i sommerhagen. Det er et fint bilde jeg ser! Hilsen “fotografen”. Takk for at du deler av hverdagsøyeblikk. Ripssaft har jeg faktisk aldri prøvd, men vaniljesaus – javisst!

    Liked by 1 person

    • yogafrue says:

      Ja, hjemmedykede blir jo absolutt mer korrekt – måtte le nå når du påpekte det, visste ikke at jeg hadde skrevet hjemmelagde. Tror jeg må fikse det 😀 Takk! Du må prøve ripssaft en gang da – deilig 🙂

      Liked by 1 person

  2. boerboelheidi says:

    Barndommens saft 🙂
    Nå i år tok vi opp alle bærbuskene våre, men skal plante ny ripsbærbuske, og solbærbuske (nå måtte jeg virkelig ta meg sammen for å skrive, disse buskvekstene er ikke så enkle å skrive riktig, hehe)

    Liked by 1 person

    • yogafrue says:

      Det er då deilig med bær, frukter og grønt i hagen når en bare får brukt det. Vi har også mye rabarbra – den er deilig men jeg er ikke flink til å bruke den. Men mange som kommer innom for å ta med seg litt for å lage suppe og diverse, det hjelper jo 😊

      Like

    • yogafrue says:

      Ja, de er fantastisk gode med vaniljesaus! Det er ikke mye stell våre busker har fått annet enn at jeg går over og klipper bort de eldste grenene hvert år slik at det ikke er så mange grener. Jeg har bare googlet når jeg har vært i tvil og funnet svar på hagesider, så har det jammen gått bra 🙂

      Like

Leave a Reply

