Søvntoget – la pappa få søvnansvaret

Vi var hos helsesøsteren på seksmånederskontroll med minstejenta vår, Oda. Der tok vi opp hvor problematisk leggetiden var med Oda. Helsesøsteren forklarte med så fine metaforer at vi måtte følge med når søvntoget kom til henne. Dette har gått helt til hodet på min mann. Hver gang datteren vår gnir seg i øynene begynner han å kjase og mase om at nå står søvntoget klar på stasjonen og Oda må komme seg på toget før det drar uten henne. Er vi ute blant folk ser de bare rart på ham når han prater om dette toget.

Men i grunnen er det veldig fint, for han er så engasjert i søvnen hennes nå. Årsaken er at det er han som legger henne om kvelden. Han vet at dersom hun ikke sover nok på dagen (kommer seg på søvntoget når det ankommer stasjonen) så sliter han med å legge henne på kvelden.

Oda har alltid nektet å ta tytt, så hun brukte meg som tytt når hun skulle hvile seg og sove, og det gjorde hun ganske lenge. Da Oda var 6-7 måneder orket jeg ikke mer. Hun hang på meg hele tiden! Vi fikk råd om at faren burde ta ansvar for leggingen. Dette hadde jeg ingen tro på. Men der tok jeg feil gitt! De første gangene han la Oda ble det en del protester fra henne, det tok litt tid. Men nå fungerer det så bra! Det beste av alt er at det er han som må roe henne på natten om hun våkner også (ser hun meg så vil hun ha melk). Dette har ført til at hun somregel sover gjennom hele natten, for det er nok ikke like spennende med han som med meg – det er jo jeg som har melken… Oda har i tillegg blitt lettere for meg å få til å sove på dagtid, og hun sover alene. Det gjorde hun ikke tidligere…. Jeg tror det er på grunn av de gode søvnrutinene hun har nå.

Så et veldig enkelt og utrolig effektivt råd til frustrerte mødre der ute som sliter med evigvarende amming nattestid og babyer som ikke sover uten pupp eller vugging; la far få ansvaret for leggingen. Det er utrolig effektivt.

Min mann har forresten ingen problemer med søvnen:

~ anette ~

Leave a Reply

