Pølse-trøbbel

Jeg elsker “kjøttfri mandag”. Det er sunt for kroppen, miljøet og det norske landbruket. Jeg er ikke i mot kjøtt, jeg mener det er bra for oss i passelige mengder. Men jeg syns bare at grønn mat er så utrolig godt, at kjøttet ofte må vike til fordel for det da.

Her en “kjøttfri mandag” hjemme hos oss hadde jeg laget en linsegryte som er fantastisk god. (Men jammen får den magen til å boble!). De to eldste jentene på tolv år hadde med seg hjem et par venninner fra skolen og vi kom i snakk om kjøttmat kontra vegetarmat. Hun ene jenta ønsket gjerne å bli vegetarianer. Hun lurte på om en i så fall kunne spise kjøttdeig… Jeg fikk store øyne og måtte forklare at kjøttdeig bare er most kjøtt – og det som verre er. Så gikk vi i gjennom samme spørsmålet når det gjaldt salami, servelat, kyllingprodukter, fiskeprodukter og til slutt pølser. Da vi kom til pølser tenkte jeg at jeg nå en gang for alle måtte lære dem dette så jeg googlet innholdet i pølser og gikk igjennom dette med dem, detaljert… Og ja, kanskje jeg brukte litt vel mange adjektiver når vi gikk igjennom prosessen med å lage pølser, for når vi var ferdige med den praten, ville iallfall ingen av dem noen gang spise pølser igjen.

Fremdeles dersom jeg varmer noen pølser til jenta vår på fem år (hun fikk ikke med seg hva vi pratet om, og elsker pølser) og tilbyr tolvåringene pølse, så ser de på dem med avsky og takker pent nei. Det er ikke lenger noe mat som frister dem, de velger faktisk heller linsegryta.

Jeg syns ikke det gjør så mye om mine to tolvåringer har fått en liten misnøye med pølsa, det går seg sikkert til, men jeg må bare beklage til foreldrene av de som var på besøk hos jentene våre den dagen…

IMG_4296

~ anette ~

Leave a Reply

