Mindful sjokoladespising

Jeg elsker sjokolade. Jeg elsker det så mye at det nesten har blitt en byrde for meg. Drikker jeg et glass Oboy er halve glasset fylt opp med sjokoladepulver. Barna stirrer på glasset mitt med store øyne, og tenker at mammaen aldri blir voksen. Men det er bare så godt!

Jeg leste en gang om at en kunne redusere sjokoladespisingen sin med å aktivt og bevisst bruke alle sansene når en spiste sjokolade. Det handler om å være bevisst at ¨nå spiser jeg sjokolade¨. Først skal en ta innover seg sanseinntrykkene av hvordan sjokoladen ser ut, pakken, hvordan den kjennes å holde i. Hvordan den er delt opp i ruter. Deretter skal en åpne pakken sakte, trekke inn duften av den idet den blir åpnet. En skal kjenne hvordan det føles å knekke av en bit av sjokoladen. Ta innover seg hvordan biten ser ut. Kjenne lukten av den. Når en legger den i munnen skal en kjenne hvordan det føles på tunga, hvordan konsistensen og smaken er. En skal la den smelte sakte, la den bre seg rundt i munnhulen, imens en hele tiden er bevisst på smak, lukt og konsistens. En skal beholde så mye av sjokoladen i munnen så lenge en klarer, og virkelig nyte den…

Jeg fikk ikke lest ferdig alt før min sjokolade var tom…

IMG_3870

~ anette ~

4 thoughts on “Mindful sjokoladespising

Leave a Reply

