Mammaperm vs pappaperm

Min svangerskapspermisjon går mot slutten. På mandag er det tilbake i arbeid. Dette er noe jeg ser frem til. Treffe kolleger igjen, og det sosiale med arbeidet. Men nå har det vært utrolig deilig med permisjon også, selv om tida har flydd. Kan ikke tro at ni måneder har gått siden jeg høygravid tok farvel med jobben for en stund.

Tenkte i anledning at mannen starter sin permisjonstid at jeg kunne fortelle litt hvordan min permisjon har vært. Så skal jeg spør mannen min om hva han tenker rundt sin permisjonstid. Hvordan han tenker seg at den vil bli. Så skal jeg prøve å huske å følge opp med et innlegg om hvordan han opplever det når det har gått noen uker…

Min permisjon:

Det har vært utrolig flott å ha mammapermisjon. Ha tid og mulighet til å ha fokus på alle barn våre. Og ikke minst bli kjent med den nye dronninga i familien, baby Oda. Det har vært en glede! Men selvsagt er det travelt også, Nå har vi jo to tolvåringer som styrer med sitt og en femåring som krever sitt, i tillegg til Oda. Så jeg må si det har vært travelt, og travlere enn jeg først hadde sett for meg. Noe av grunnen er at Oda liker å våkne kl fem om morgenen. I tillegg har hun brånektet å ta tytt slik at hun nærmest brukte meg som tytt på nattestid frem til ganske nylig.

Så det har vært en kabal å få til husarbeid, middager, levering og henting i barnehagen og å hjelpe til med skolearbeid med de eldste. For det var alltid en baby som trengte meg! Og jammen blir det husarbeid med fire barn! Gulvet trengs konstant støvsuging og vask, det er alltid hauger av klær som må vaskes, middager skal planlegges og det må handles inn. Så det har hele tiden vært noe å sette fingrene i, en blir ikke arbeidsledig med fire barn for å si det slik…

Jeg skulle gjerne gått mer turer, vært på kafè med venninner, besøkt venninner og familie, men tida ble så knapp! Og det er helt greit. Denne babyen trengte meg på denne måten, så da var det å legge bort egne forventinger og justere dem etter hennes og resten av familiens behov.

Hans tanker rundt sin permisjon: 

Det blir deilig med fri. Våkne opp med Oda, kose seg om morgenene. Og så er jeg så heldig å ha permisjon på sommeren når de andre jentene også har ferie fra skole og barnehage. De to største kan nok hjelpe til litt med å ta seg av Oda da.

Det fine med permisjon er at en kan slappe av og nyte tiden sammen med barna. Når Oda sover blir det mulighet til tid for meg selv, til å spille. Jeg kan endelig komme meg videre på Fallout 4 på PlayStationen. Husarbeid ordner seg nok, det er jo egentlig ikke så mye.

 

IMG_3456.JPG

Så får vi se hvordan dette går da!

~ anette ~

2 thoughts on “Mammaperm vs pappaperm

Leave a Reply

