Stressa, jeg? Mhm…..

En skulle gjerne tro at jeg som holder på med yoga og mindfulness ikke sliter med stress. Men det kunne ikke vært mer feil. Det er så mange stressede situasjoner i mitt liv – yoga og mindfulness er bare en forsvarsmekanisme for å hjelpe meg å takle disse situasjonene.

Vi har i vår familie selvfølgelig alvorlige stressede situasjoner, men jeg har til nå ønsket å fokusere på det mere trivielle og humoristiske i denne bloggen. Når det kommer til trivielle hverdagshendelser som stresser meg fins det nok uendelig. Jeg tror mange småbarnsforeldre kan kjenne seg igjen i noen av dem:

  • når en mister et STORT beger vaniljeyoghurt (850 gram for å være nøyaktig!) i kjøkkengulvet som går i knas og en har yoghurt utover hele gulvet, samtidig sitter min åtte måneder gamle datter på gulvet og begynner å grapse med dette – det skjedde faktisk på fredag…
  • når vi går tom for toalettpair og jeg oppdager det når jeg trenger det mest – det skjedde for et par uker siden..
  • digre edderkopper, og jeg er alene hjemme – skjer til stadighet
  • når mannen skal vaske klær – skjer heldigvis sjelden da han ikke får lov…
  • når treåringen kaster mobilen i toalettet og ler – heldigvis er dette noen år siden nå, men opplevelsen sitter
  • uventet besøk, og jeg har selvfølgelig ikke ryddet og vasket på flere uker (det ser iallfall slik  ut) – skjer til stadighet
  • når mannen skal legge sammen klær – skjer heldigvis særdeles sjelden
  • når jeg har DEN stappfulle handlekorga og det danner seg DEN køen bak meg, i tillegg er det selvfølgelig en vare der ikke strekkoden virker så jeg må løpe tilbake i butikken og finne en ny, imens køen venter – jeg føler dette skjer hver gang jeg!
  • når jeg endelig har hengt opp alle klærne på et klesstativ, og klesstativet kollapser – det er heldigvis sjeldent da jeg har forstått hva som forårsaket kollapsen
  • når jeg tilfeldigvis treffer på noen som tydeligvis kjenner meg, men jeg husker ikke hvem de er – forstår ikke hva det er med meg og ansiktsgjenkjenning altså!
  • knasende ferske kavringsmuler på et nyrent gulv – skjer hver gang vi har nyrent gulv…
  • når jeg skal gi veibeskrivelse til utenlandske, så jeg må gjøre det på engelsk – derfor prøver jeg å unngå direkte øyekontakt med turister..
  • når barna trenger hjelp til mattelekser og det er for vanskelige oppgaver for meg – til unnskyldning så har de annerledes utregning enn det vi hadde…
  • når mannen skal lage middag – det er min største tålmodighetstest altså!
  • når det begynner å dryppe fra taket inne i stua en regnværsdag – vi har slitt med lekkasjer fra ett påbygg, så det kan faktisk forekomme, og er like kjedelig hver gang…
  • morgener – morgener med fire barn er en stresstest i seg selv

Tror jeg stopper der.

Så trivielt og hverdagslig, men allikevel – det kan være stressende når en står oppi det med fire barn, uansett hvor fantastiske vi syns dem er. Mannen min og jeg er veldig bevisst hverdagsstresset og vrir det fort om til noe humoristisk som vi kan le av. Men også noe som vi kan ta med oss videre og mimre og le av i ettertid. For selv om dette er situasjoner som er mer eller mindre stressende, så er det også en hverdag som vi elsker og nyter.

Hva stresser deg?

IMG_4188

~ anette ~

 

6 thoughts on “Stressa, jeg? Mhm…..

  1. Vinterblomst says:

    Dette var egentlig ganske underholde og artig å lese, selv om jeg skjønner godt at det ikke er noe særlig når man står midt oppi det og stressnivået står til taket 🙂

    Det er heldigvis ganske lite som gjør meg stresset, men så har jeg også et liv som gjør at jeg unngår en god del “typiske” stressfylte situasjoner. Jeg er ikke i jobb og har sjeldent dårlig tid for eksempel. Også bor jeg alene og har hverken barn eller samboer, så i hjemmet er det ganske rolig, med lite stress. Men jeg må si jeg nesten fikk hjerte i halsen i natt, da brannvarsleren begynte å ule ved 3-tiden, mens jeg satt rolig og skrev på macen. Lyder kan stresse litt 😉 I hvert fall få i gang adrenalinet!

    Liked by 1 person

      • Vinterblomst says:

        Nei, ingen grunn til at den skulle ringe! Jeg lagde hverken mat eller hadde på ovn eller lignende. Trolig er det bare batteriet som trenger og skiftes. Eventuelt støv på sensoren.

        Jeg har brent mat er par ganger ja, hehe. En gang hadde jeg klart å glemme en gryteklut på bakepapiret og lagde en ovnsrett i 30 minutter. Hele stua mi ble røyklagt, men DA gikk ikke alarmen. Det burde den gjort!

        Også hadde jeg en episode med bakepapir som tok fyr i ovnen. Det var ganske ubehagelig. Ikke for høy temperatur eller noe som skulle tilsi det, så det gjelder å passe på 😉

        Liked by 1 person

      • yogafrue says:

        Høres nesten litt skummelt ut, men slikt som kunne skjedd her også, så det gjelder å være forsiktig ja 😊 Du får skifte batteri så fort som mulig, hvis ikke du kanskje burde fått deg ny brannvarsler- kan jo tyde på det 😉

        Liked by 1 person

Leave a Reply

