Kroppsholdning

Hadde jeg hatt tid kunne jeg nok ha sittet i timesvis i et vindu på en kafè og stirret på mennesker som gikk forbi. Det er noe spesielt i hvordan hver og en beveger seg. Ingen ser helt like ut. Jeg syns alle ser så flotte ut! Noen er så grasiøse, andre bestemte, noen beveger seg usikkert og andre ser så selvsikre ut.

Kroppsholdningen har så mye å si i hvordan vi fremtrer. En ting jeg har lært fra yogaen, er bevissthet over min egen kroppsholdning.  Det er så viktig å stå og sitte med en god holdning! En god holdning vil motvirke ryggsmerter i form av isjias og skiveprolaps. Det vil i tillegg ha innvirkning på hvor godt en får brukt lungene når en puster. En siste ting er at en god holdning også vil gi deg mer energi og vitalitet.

Er du bevisst hvordan du holder kroppen din oppreist? Hvordan er ryggraden din når du sitter, går og står?

Prøv en liten ting nå: (Jeg syns det er lettest når jeg står, men det samme gjelder når en sitter.) Forestill deg at du trekkes oppover ved hjelp av en tråd som er festet til toppen av hodet ditt. Senk samtidig skulderbladene og løft naturlig frem brystkassa. Du skal føle deg “sentrert” og stabil. Nakken skal føles som en forlenging av ryggraden. Så kan du gjerne tippe deg forsiktig frem på tærne, deretter litt bak på hælen. Gjenta dette frem og tilbake, men med mindre og mindre bevegelser til du finner det punktet der du føler deg mest “sentrert”.

Ut fra denne stillingen kan du øve deg litt med å gå rolig og kontrollert opp på tærne for så å senke deg kontrollert ned igjen. Ha hele tiden “senteret” i kroppen som fokus, og en bevissthet rundt forlenging av rygg og nakke.

Når en forlenger seg slik strekkes ryggraden hele tiden. Musklene nederst i ryggen vil styrkes slik at en kan oppnå en optimal holdning.

IMG_4220

 

~ namaste ~

Leave a Reply

