Yogafilosofi

Ashtanga yoga er solens eller kraftens yoga. Bevegelser og pust koordineres nøye.

IMG_4102

Ashtanga yoga består av åtte grener:

Yamas og Niyama innebærer etisk trening.

Asana og pranayama innebærer trening av kroppen.

Pratyahara, dharana, dhyana og Samathi innebærer trening av bevisstheten.

Yamas er etiske og moralske leveregler som skal hjelpe individet til personlig utvikling. Levereglene går ut på at en ikke skal skade andre levende individer, en skal være ærlig, ikke stjele, en skal holde ekteskapelig troskap eller være seksuelt behersket og en skal ikke skal være grådig, en skal ikke skal føle behov for mer enn det en faktisk trenger.

Niyama omhandler vaner, oppførsel og skikker. Det innebærer renhet i kropp og sinn, tilfredshet og å akseptere – aksept av andre mennesker som de er og aksept av omstendighetene som de er, standhaftighet, utholdenheten og nøysomhet, og selvrefleksjon av egne tanker, ord og handlinger.

Asana er de ulike fysiske øvelsene, posene eller asanas, en utfører. Det er disse mange først skaper kjennskap til når de starter med yoga. En utfører ulike poser eller asanas imens en skal forholde seg rolig, stødig og uttrykksløs. En skal ikke være urolig i sinn eller kropp når en utfører disse, og det skal ikke være smertefullt. Det skal være kontrollert og komfortabelt.

Pranayama består av ulike pusteøvelser og pusteteknikker. Fokuset på pust er viktig i yoga. Det finnes egne pusteøvelser. En bruker også pusten bevisst i asanas.

Pratyahara handler om å trekke sinnet tilbake fra sansene. En skal stenge seg ute fra den sensoriske verden, dra tankene og fokuset bort fra utvendige ting, personer og situasjoner. Dette skal hjelpe en å ikke bli påvirket og kontrollert av den ytre verden. Oppmerksomheten skal være på ens indre jeg. En skal hente kunnskap fra ens indre og erfare ens indre verden av frihet.

Dharana er en sinnstilstand av konsentrasjon. Det handler om fokus, konsentrasjon og å holde fast ved en konkret indre tilstand. Sinnet er fokusert på et motiv, et mantra, ens egen pust, en gjenstand eller et konsept, en tanke. En skal holde fokus på kun dette og ikke la tankene vandre bort ifra det eller hoppe over på et annet fokus.

Dhyana – meditasjon. Dette henger sammen med Dharana. Men her har en hele sin bevissthet mot det en fokuserer på i Dharana. En lar alle inntrykk og aspekter fra det flyte mot en uten anstrengelser eller bruk av egen vilje.

Samadhi er å bli i ett med det en fokuserer og mediterer på. På det åttende stadiet er det ingen forskjell på den mediterende, meditasjonshandlingen i seg selv og gjenstanden, motivet, tanken eller konseptet en mediterer på. Dette er den spirituelle sinnstilstanden der sinnet til den mediterende er så absorbert at sinnet mister sin egen identitet. Personen, tankeprosessen og tanken smelter og blir ett. Det er bare enhet, alt er ett – Samadhi.

IMG_4106

Hele systemet innen Ashtanga yoga med sine leveregler, refleksjoner og øvelser er ikke noe en behøver å ta innover seg og leve etter dersom en praktiserer yoga. Men jeg syns det er fint å være bevisst grunnlaget og filosofien yoga er bygget på, så kan en velge hvordan en vil forholde seg til det. Yoga vil alltid være en vei, der en er i konstant utvikling fysisk og mentalt. En vil oppdage nye sider ved seg selv, både fysiske og mentale, som en kan utvikle.

IMG_4069

~ namaste ~

Ref: Maehle, G. (2006) Ashtanga yoga. Practice & philosophy. Novato, California: New World Library

One thought on “Yogafilosofi

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s