“Mamma. Jeg tror ikke noen kommer til å le av at du har stor rumpe altså.”

En gang da mine to eldste døtre var i femårsalderen, skulle vi gå og bade i en svømmehall. Det var i mars en gang så det var en stund siden vi hadde hatt på oss badetøyet. Vi måtte prøve det for å se at det faktisk passet. Jeg ville prøve mitt også. Selv om jeg er utvokst for lenge siden kan en aldri vite om det er visse kroppsdeler som fremdeles har fortsatt å vokse, godt gjemt under store klær under en lang vinter.

Jentene mine stod på badet da jeg kom inn i badetøyet og så meg i speilet. Hun ene står bak meg, og jeg kan i retrospekt ane at hun står og måler meg opp ned der bak for det neste som skjer er at hun sier: “Mamma. Jeg tror ikke noen kommer til å le av at du har stor rumpe altså. ” Jeg snur meg rundt med et uttrykk som nok er nokså iltert. For det uskyldige smilet på min femåring som var ment å berolige meg stivner litt. Det jeg helst ville si var: “Mener du at jeg har stor rumpe!?!” Og jeg hadde ikke lenger mye lyst å ta dem med på bading…

IMG_4130

Men for en gangs skyld klarte jeg å sette min egen usikkerhet til side, smile tilbake til henne og si: “Om de vil se og le av rumpa mi så må de bare det. Jeg liker rumpa mi jeg. Og tenk at dere har vært inni denne magen her. Begge to! Utrolig, ikke sant?” Jeg dro litt i den ekstra “huden” på magen og smilte til dem.

Jeg innså der og da at jeg ikke ville føre videre et kroppspress til mine døtre. Jeg ville vise dem at min uperfekte kropp var perfekt allikevel. At jeg faktisk var stolt av kroppen min. Stolt over det min kropp hadde utrettet og kunne klare. At min kropp var fantastisk! Og at de aldri skulle være i tvil om at deres kropper også var helt perfekte, fantastiske og enestående.

IMG_3615

Vis respekt for kroppen din, den er utrolig!

IMG_9321

~ anette ~

One thought on ““Mamma. Jeg tror ikke noen kommer til å le av at du har stor rumpe altså.”

Leave a Reply

