Mindfulness ~ oppmerksomt nærvær

Mindfulness handler om oppmerksomt nærvær. Det er en tilstand av tilstedeværelse der oppmerksomheten er rettet mot her og nå. Ved mindfulness skal oppmerksomheten være rettet mot det en holder på med og hvor en er. En skal prøve å ikke la seg forstyrre eller bli overveldet av det som foregår rundt en. Derfor kan mindfulness hjelpe deg til bedre konsentrasjon, motvirke anspenthet, samt være til hjelp ved stress og i stressede situasjoner. Mindfulness kan også være et verktøy en kan bruke ved angstlidelser.

Når du fører sansene, tankene, følelsene dine og din oppmerksomhet mot det du opplever akkurat nå, praktiserer du mindfulness. Det vil bli lettere å være mindful dersom du trener på det daglig. Dette er fordi mindfulness kan danne nye synapser i hjernen din som kan gjøre ditt oppmerksomme nærvær mer integrert og naturlig tilstedet i hverdagen.

Alle har en oppmerksomhet og kan trene seg opp til å rette oppmerksomheten mot det en ønsker. Vil en bli mer mindful kan en gjennom enkle øvelser trene seg opp til å rette oppmerksomheten mot det en holder på med.

Oppmerksomheten er tilstedet hele tiden hos alle. En må bli bevisst hva en retter den mot. Dersom du leser i en bok og det ringer på døra, kan du for eksempel puste dypt inn før du endrer din oppmerksomhet mot døra og hvem som ringte på, i stedet for bare å skynde deg til døra uten å være bevisst at oppmerksomheten din ble rettet mot noe annet enn det du faktisk holdt på med. Du vil da gjøre deg selv mer bevisst hvordan du bruker din oppmerksomhet, hva du retter den mot, og hvor fort du påvirkes av ytre hendelser til å endre oppmerksomheten din.

For å bli mer mindful i løpet av hverdagen kan du prøve dette:

~ Velg å bruke tid på din oppmerksomhet. Hvis du vil bli mer mindful må du først og fremst velge å bruke litt tid på å fokusere på det.

~ Observer det som skjer akkurat nå- det er det du vil ha din oppmerksomhet rettet mot. Det er uavhengig av hvilke følelser du måtte ha, eller hva som foregår rundt deg. Observer følelsene og omgivelsene dine, men legg det så ifra deg. Ikke la det kverne videre. Ditt fokus skal være her og nå.

~ Når du merker at tankene dine begynner å vandre så forsøk å dra din oppmerksomhet tilbake til det som skjer her og nå. Observer hva som skjer.

Igjen og igjen må du gjøre dette.

~ Ikke døm deg selv dersom tankene dine vandrer av seg selv og du ikke klarer å være mindfull mer enn en kort periode om gangen. Øv deg heller på å observere at tankene dine vandrer slik at du etterhvert lettere kan gjenkjenne når det skjer.

~ ~ ~ ~ ~ ~  ~ ~ ~ ~ ~ ~  ~ ~ ~ ~ ~ ~  ~ ~ ~ ~ ~ ~  ~ ~ ~ ~ ~ ~  ~ ~ ~ ~ ~ ~  ~ ~ ~ ~ ~ ~

En øvelse jeg syns er veldig god i flere situasjoner er en pusteøvelse. Jeg bruker den dersom jeg kjenner utålmodighet i forhold til barna, dersom jeg er nervøs eller urolig og dersom jeg kjenner at jeg begynner å bli sint:

Jeg puster inn imens jeg sier inni meg: “jeg er”, og når jeg puster ut sier jeg inni meg: “rolig”.  En kan også bruke andre mantra, det er fokuset på pusten som er det mest effektive og essensielle her.

Selv om disse øvelsene kan virke veldig enkle, kan det allikevel være en stor utfordring å mestre det. Cluet er å prøve å implementere det så godt du kan i hverdagen din for best effekt. Og jeg kan love deg effekt dersom du går inn for det!

Lykke til da! 🙏🏻

IMG_4118

 

Leave a Reply

