Selvrensende!?!

Jeg og min mann var på Ikea for to år siden. Vi satte sammen vårt nye kjøkken som skulle bli perfekt. Det skulle bli dobbelt så stort som det vi hadde, med innebygde hvitevarer. Det skulle bli så flott! Og vi var så enige om hvilket kjøkken vi ville ha.

Vi stod og forgudet den nydelige utstillingen av akkurat vårt kjøkken da et mye yngre par kom inn i utstillingskjøkkenet. Hun så på mannen og sa: “Vi skal iallfall ikke ha dette, det er jo så gammeldags stil!”.  Jeg og mannen min så på hverandre, litt paff. Likevel så jeg i øynene hans at vi ikke brydde oss, vi ville ha dette kjøkkenet! Det var nydelig og passet så godt inn i stilen til vårt hus.

Vi er veldig enige, mannen min og jeg. Og vi er nokså avbalanserte.

IMG_4097

Vi måtte velge ut vår nye innebygde komfyr. Mannen min så på meg og ytret at det kunne være lurt med en selvrensende komfyr, for bare noen hundrelapper ekstra. Jeg så på ham. Fornærmet. Plutselig var han den tåpeligste mann på jord. Jeg sa at det jo var jeg som lager mat og vasker på kjøkkenet. Kjøkkenet er jo praktisk talt mitt område i huset! Jeg kunne uten noen som helst problemer vaske komfyren min selv. Jeg tror jeg faktisk himlet med øynene som om jeg plutselig var blitt fjorten år igjen.

Han ble sur, for han visste hvordan vår daværende komfyr så ut… Jeg ble sint da han våget å påpeke det. Det var jo noe helt annet. Det ble helt annerledes når vi fikk ny.

Plutselig hadde han ingenting han skulle ha sagt lenger. Jeg var sur og fornærmet. Og han så det. Han så at grensen er nådd. Så vi reiste hjem med en komfyr som ikke var selvrensende. Jeg skulle holde den ren.

Idag lukter det svidd hver gang vi bruker komfyren. Det ulmer røyk ut av den når en åpner den. Røyk som setter brannvarslerne i gang med å pipe. Vi må løpe rundt med et kjøkkenhåndkle og vifte bort røyken fra den ene brannvarsleren etter den andre. En kan ane naboene bak gardinene sine når vi atter en gang må sette opp døra, og de hører den gjennomtrengende, gjenkjennende pipingen fra brannvarslerne våre helt inn til seg. Møter en blikket til noen på gata idet en åpner døra, helt rød i ansiktet og med pipingen avslørende i ryggen, smiler en bare og unnskylder barna som har brent noe på kjøkkenet…

Mannen går rundt og gliser etter at alt er over for han vet at han hadde rett, og han elsker det. Han vet også at jeg uansett aldri kan be han om å vaske den fordømte komfyren.

IMG_4099

~ anette ~

2 thoughts on “Selvrensende!?!

Leave a Reply

