Yoga med småbarn

Å ta med de minste på noen yogaøvelser på stuegulvet kan være kjempekjekt, men også utfordrende. Det er ikke alltid lett å få en femåring til å følge et fast opplegg så det kan være lurt å justere ens egne forventninger.

I vårt tilfelle blir det ofte mye latter og fjas. Jeg tenker at det er helt greit. Lek er viktig for både store og små. Jeg prøver så godt jeg kan å veilede uten å bestemme. Alt trenger ikke være perfekt.

For meg har det vært en stor lærdom i å lære meg å tenke slik generelt i hverdagen. Å gi slipp på forventinger og holdninger til hvordan ting bør være. Til hvordan en ønsker at de skal være. Gjerne er det best å la de rundt seg få være med å påvirke i større grad.

Det er så kjekt å se hvilke tolkninger vår femåring har av ulike yogaøvelser. Yogaøvelser som downward dog, treepose og warrior gir barnet stort rom for fantasi og tolkning. Samtidig får barnet brukt kroppen. Det er en fantastisk bevegelighets- og koordinasjonstrening for barnet!

I tillegg mener jeg barna blir mer bevisst sitt eget fokus. Noe som kan være flotte mestringsstrategier på flere områder seinere i livet. Det å kunne ta med seg fokuset på pust og tilstedeværelse i en mer og mer stressende livsstil tror jeg kan komme dem godt med.

IMG_3609

~ namaste ~

Leave a Reply

